Arçelik’ten beklentiler doğrultusunda dönem karı
EBRU USTA/BLOOMBERG HT PARA VE SERMAYE PİYASALARI MÜDÜRÜ
Arçelik, 2023 yılı ilk çeyreğine ilişkin konsolide bilançosunu KAP’a bildirdi.
2023 yılının ilk çeyreğinde şirket, piyasa beklentileri doğrultusunda 1,07 milyar TL net kâr elde etti. Buna göre Arçelik’in karı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 8 azaldı.
Şirketin ilk çeyrek net satışları 39,9 milyar TL olarak gerçekleşti.
Arçelik’in yılın ilk çeyreğindeki net satışları 39 milyar 891 milyon TL olarak gerçekleşti. Şirketin bir önceki çeyrekteki toplam satışları 39 milyar 192 milyon TL, geçen yılın aynı çeyreğinde 28 milyar 162 milyon TL olarak gerçekleşti. FAVÖK son çeyrekte 3 milyar 691 milyon TL oldu.
Son çeyrekte; Fiyat artışları, TL’deki değer kaybı ve inorganik gelir katkısının etkisiyle yıllık yüzde 42 ciro artışı görüldü. Organik olarak yıllık büyüme yüzde 36 oldu.
Türkiye’nin toplam satışlar içindeki payı geçen yıl yüzde 30’dan yüzde 38’e yükseldi. Stok geçen çeyrekte yüzde 32 idi.
Son çeyrekte satışlar, çeyreklik yüzde 20, yıllık yüzde 79 büyümeyle 15 milyar liraya ulaştı.
Türkiye’de satışlar güçlü seyrederken, Batı ve Doğu Avrupa’da tüketici talebindeki daralma hızlandı. Son çeyrekte azalan maliyetler, fiyat artışları ve daha uygun bir Operasyonel Gider/Satış oranı FAVÖK marjına 42 baz puan katkı sağladı.
Arçelik’in brüt kar marjı son çeyrekte hammadde maliyetlerindeki düşüş ve euro marjlarının dolar karşısında değer kazanmasının desteğiyle yüzde 29’dan yüzde 31’e yükseldi.
Şirketin FAVÖK marjı son çeyrekte yüzde 9,1’den yüzde 9,3’e yükselirken geçen yılın aynı çeyreğinde yüzde 10,5’ten düştü. altındasol.
Net işletme sermayesi/satış oranı, artan alacaklar nedeniyle 2022 yıl sonuna göre yüzde 1,7 artarak 2023 yılının ilk çeyreğinde yüzde 22,7 olarak gerçekleşti.
Artan hayat pahalılığı harcama önceliklerini etkiledi, dış pazarlarda beyaz eşya talebi zayıf seyrini sürdürdü
2022 yılı boyunca Batı Avrupa pazarında tüketici talebindeki yavaşlama, 2023 yılının ilk iki ayında da devam ederek, bir önceki yılın aynı çeyreğine göre adet bazında yüksek tek haneli daralmaya neden oldu.
Sektör genelinde uygulanan fiyat artışları birim daralmayı bir ölçüde dengelese de pazar fiyat bazında düşük tek haneli bir oranda daraldı. Batı Avrupa’da geçen yılki yüksek baz etkisiyle Almanya’da talep daralırken, Fransa’daki grevler piyasayı olumsuz etkiledi.
Doğu Avrupa pazarında da tüketici talebi, 2023’ün ilk 2 ayında, geçen yılın aynı çeyreğine göre, özellikle geçen yılın aynı döneminde elde edilen güçlü performans nedeniyle, adet bazında yüzde 20’nin biraz üzerinde daraldı. Devam eden siyasi ve makroekonomik zorluklar, talep daralmasının arkasında yatan diğer faktörler arasında yer aldı.
Devam eden talep düşüşü Afrika, Orta Doğu ve Asya-Pasifik operasyonlarımızı olumsuz etkilemeye devam etti.
Şirketin önceki çeyrekte açıklanan beklentileri değişmedi.
2023 beklentilerine bakıldığında konsolide gelirlerde TL bazında yüzde 45 civarında büyüme beklentisinin devam ettiği görülüyor. Kırılımda Türkiye’nin ciro büyümesinin yüzde 45 seviyesinde, döviz cirosunda ise yüzde 6 civarında olması bekleniyor. Öte yandan şirket, FAVÖK marjını yaklaşık yüzde 10, işletme sermayesinin satışlara oranını yüzde 23-25, yatırım harcamalarını ise yaklaşık 300 milyon euro olarak öngörüyor.